Запам’ятати все: поради випускникам
Підготовка до тестування розпочинається заздалегідь, адже опанувати шкільну програму за 2 дні неможливо. Але під час стресу на іспиті школяр забуває все, що він вчив упродовж кількох місяців.
Психотерапевтка Наталя Пашко розповідає, що через стрес учень пригадує лише ту інформацію, яка має емоційне забарвлення:
Часто чую від тих, хто складав ЗНО: «Я ж так учив, а на тесті було відчуття, наче все забув!», – каже психотерапевт Наталя Пашко. Це не тому, що погано вчив. Просто під час стресу включається частина мозку, відповідальна за емоційне реагування, і в такій ситуації важче згадати інформацію, особливо завчену. Натомість краще згадується те, що має емоційне забарвлення.
Фахівчиня радить використовувати меми, відео, комікси чи пісні під час підготовки до тестування. Наприклад, минулого року випускник Ігор Гавреш записав реп про правильні наголоси в українській мові.
Ще один дієвий спосіб запам’ятати вивчене – створити ментальні карти. Психологиня Світлана Ройз стверджує, що цей спосіб допомагає краще структурувати інформацію. Зробити ментальну карту просто: візьміть аркуш паперу і в центрі напишіть тему (одне слово), обведіть його, а навколо напишіть ключові слова і з’єднайте їх стрілками із головним словом.
Карта може розширюватися, якщо до неї додати гілки із ключовими словами.
Ви можете скористатися готовими ментальними картами з онлайн-бібліотеки: https://vseosvita.ua/library?
Є ще один спосіб запам’ятати інформацію – «шифрувати» шпаргалку, тобто записувати матеріал символами.
Як подолати стрес
Фахівці радять робити вправи під час тестування. Наприклад, дихання допомагає увімкнути частки мозку, відповідальні за емоції, і дозволяє включитися механізмам, що відповідають за відтворення вивченої інформації.
Поставте ноги підлогу всією ступнею. Робіть вдих і видих на рахунок від 1 до 8.
Для усвідомлення опори відчуйте, як міцно стоять на підлозі ноги, як спирається на спинку стільця чи стіну спина, – каже Світлана Ройз.
Ще одна вправа, яку рекомендує психологиня, називається «Крило янгола»:
Праву руку покладіть на ліве плече, ніби ви його обіймаєте. Уявіть, що це рука друга або когось із ваших близьких. Також можна зробити масаж зап’ястка між кісточками, що розділяють четвертий і п’ятий пальці – це зони, які відповідають за реакцію на стрес.
Поради батькам
Один із методів подолати страх перед тестуванням – уявити образ ЗНО. Світлана Ройз розповідає, що зазвичай підлітки уявляють велику гору або щось, що над ними нависло.
Так ми знижуємо тривогу й повертаємо собі відчуття контролю. Складніше тим дітям та сім'ям, де не дають права на помилку. Самооцінка яких залежить від зовнішнього результату. Я прошу батьків з ролі Критика переміщатися в роль Підтримувача. Фокусувати увагу на тому, що в дитини виходить. Фіксувати будь-які успіхи. Дуже важливо відчути, наскільки самооцінка дитини залежить від успішності.
Якщо залежить – для випускника це додаткове навантаження. Важливо повертати собі стан, у якому ми, хай не вголос, хай усередині себе, могли б сказати: «Ти – це ти. Я – це я. Я завжди радий твоїм успіхам. Але я знаю, що це твої досягнення. І від будь-яких твоїх складних виборів і досвідів – я не стану меншим, гіршим і не вийду з контакту з тобою». Нам важливо пам'ятати, що діти часто маскують свою тривогу і напругу показною байдужістю, опором, агресією, – радить психологиня.
Якщо випускник говорить, що не складе іспит чи просто боїться, батькам необхідно вислухати дитину, а потім запитати «Що ти можеш зробити сам, а де можу включитися я?».
Якщо мама каже: «Та все гаразд!» – а дитина переживає бурю емоцій, вона починає все це «заковтувати». Потім ці емоції проявляться на екзамені. Але якщо дитина бачить, що емоції висловлені, а світ не валиться, вона розуміє, що може з цим упоратися, – зазначає Наталя Пашко.
Спеціалістка радить батькам скласти разом з дитиною чекліст. Випишіть негативні думки, пов’язані із ЗНО. А поряд з ними допишіть слова підтримки.
Наше «доросле» завдання – бути підтримкою, провідниками й інколи «контейнерами» для того, чого діти ще не навчилися долати, – каже Світлана Ройз.
Поради вчителям
Психологи радять не завантажувати учнів великими обсягами інформації, адже її потрібно структурувати. Намагайтеся не робити різких зауважень чи оцінювальне судження про учня. І не акцентуйте увагу на його слабких сторонах.
Не наголошуйте на слабостях учня, спочатку завжди говоріть про хороше, – каже Наталя Пашко. – Не кажіть дитині: «Ти не зможеш», «Ти не встигнеш». Краще кажіть: «Давай стежити за часом, щоб виконувати швидше, це тобі згодиться на тестуванні».
Світлана Ройз радить не тиснути й на відмінників, адже право на помилку є у кожного.
Нагадуємо, що на «Всеосвіті» є чудовий Тренажер ЗНО, який допоможе випускникам підготуватися до іспиту без жодних зусиль. 7 режимів проходження, автоматичне створення статистики, історія тестування – спробуйте всі переваги онлайн-сервісу. Під час оформлення підписки, ви отримаєте у подарунок функціональні флеш-картки.
Тренуйтесь за посиланням: https://vseosvita.ua/zno
Немає коментарів:
Дописати коментар